Premiere på 6-Starts Sejladsen

Himlen var lidt tung af byger, men 8 friske besætninger mødte ind kl. 08:30 og 9:00 iført regntøj, for at få deres sejladsbestemmelser (læs sejlads vejledning) og blive briefet om dagens sejlads.

Denne sejladsform er endnu ikke blevet afprøvet, men spørgsmålene blev til ”a-ha´er”, og så var vi klar. Det skal på dette sted nævnes, at en stor del af de deltagende både, ikke er dem vi normalt ser til de klassiske kapsejladser, hvilket jeg som arrangør synes er fantastisk flot. Startlinjen blev lagt lige ud for havnen, så alle kunne nemt komme rettidigt til start og alle kom godt afsted på halv-vind.

Programmet havde sagt måltagning allerede før Sejs snævringen, - altså en sprint etape, som dommerbåden knapt kunne følge med til. Et meget samlet felt blev truttet ind og fortsatte gennem snævringen i ”hygge-mode”. En enkelt grundstødning skulle der til, men alle kom til start i Borresø, - lige efter snævringen.

Nu kom udfordringerne for navigatørerne, da etapen gik op mellem Paradisøerne på kryds og kun Bredø skulle holdes om bagbord. Flere ruter blev prøvet med svingende held, og etapens sidste stykke til Svejbæk snævringens begyndelse, blev til en fin perlekæde af lænsende både.

Vel igennem snævringen ved Svejbæk, var der igen start ud for Ludvigslyst og næste måltagning skulle være syd for Lilleø, med en afstikker til et mærke under skoven ved Sletten. En lænse-start, alle uden spiler og en halv-vind ind mod Lilleø.

Byge aktiviteten var nok på sit højeste nu, så vi skyndte os ind på øen, for at hænge en presenning op i træerne, som skulle give lidt tørvejr til middagspausen. Bådene blev under meget fest og sjov fortøjet i den sydvestlige del af vigen og næsten alle kom tørskoet i land. Akkurat som sandwich og drikkevarer kom frem, kom solen også igennem og det blev til en hyggelig picnic. Der blev spist sandwich til kæberne blev trætte og maverne fulde, og afsluttet med en varm kop kaffe. Inden der igen skulle sejles kapsejlads, skulle midtvejs-resultatet lige diskuteres. Hvem lå bedst placeret og skulle holdes bagved ….?

Starten på 4. etape, konge-etapen, blev lagt øst for Lilleø, hvor ruten frit kunne vælges inden- eller udenom Møgelø. Derefter styrbord om et mærke i bugten ved Laven og videre mod Himmelbjerget. Vinden var frisk og nu skulle der sejles bidevind. Alle havde størst mulig forsejl oppe og der blev kæmpet med kvardratmeterne på krydset op mod mål ved Ludvigslyst. Jeg henviser til en større billedserie som blev taget undervejs, hvor kvaliteten af bundmalingen kan kontrolleres….

Ved måltagningen kunne en af denne sejladsforms fordele tydeligt ses, - at alle både igen blev samlet og startet efter Svejbæk snævringen. Ved fælles hjælp og bugsering komme alle frem til start. Nu var der rebede sejl og mindre forsejl at se på bådene, - og det var nogle gode valg i den friske luft. Etapen var et direkte kryds mod Sejs snævringen i pust og springende vind, som gav L23-piruetter og ukontrollerede opskæringer. Men humøret var højt og solen skinnede, - sådan er det på Silkeborg søerne…!

Igen samlede feltet sig uden for Sejs snævringen i Brassø, for at sprinte den sidste etape til havnen på kryds i den øgende vind. Godt trætte og med vind-sat hår, samledes alle til en læskende ”mole-øl” og de tiloversblevne sandwich forsvandt, mens der blev udvekslet oplevelser fra dagen.

6 etaper, set som 6 enkelte sejladser med forskellige udfordringer, kurser, vindretninger, navigatør opgaver, - endte med et sammentalt pointtal på baggrund af bådenes LYS-tal. Slutresultatet blev offentliggjort ved præmie-overrækkelsen og præmietagerne hyldet som det hører sig til.

Som nævnt er sejladsen ny, men vil blive forsøgt til næste år igen, med håbet om flere deltagere og lad os se…..måske bliver det en tradition, at krydre sæsonen med denne anderledes kapsejladsform. Tak til deltagerne for en sjov dag med højt humør og vand i håret.

Erik Jakobsen